Leven Lang Leren

Leven Lang Leren is het vak waarin ik inzoom op mijn ontwikkeling en visie als verpleegkundige. Achtergrond, leeftijd, werkervaringen, ontwikkelingen en nog veel meer hebben invloed gehad op de ontwikkeling hiervan. Daar zal ik in deze blog ook wat over vertellen, zodat je mij en mijn visie beter kunt begrijpen
Het concept van LLL heeft me nog meer doen inzien dat mijn ontwikkeling als verpleegkundige nooit stopt. De zorg verandert voortdurend door technologische en wetenschappelijke vooruitgang, en als verpleegkundige moet je je blijven aanpassen aan deze veranderingen. Het volgen van workshops en externe activiteiten heeft me geleerd dat iedere ervaring nieuwe inzichten biedt en bijdraagt aan mijn groei als professional. Dit continu leren helpt me niet alleen beter te worden in mijn vak, maar maakt me ook een effectievere leider binnen de zorg

Verpleegkundig leiderschap in relatie tot Leven Lang Leren
Leiderschap in de zorg betekent niet alleen beslissingen nemen, maar ook de samenwerking versterken en verantwoordelijkheid nemen voor de zorgkwaliteit. Tijdens mijn externe activiteiten, waarbij ik een dag meegelopen heb met een anesthesist op de OK en een transferverpleegkundige, kwam dit duidelijk naar voren. De anesthesist liet zien hoe belangrijk nauwkeurigheid en samenwerking zijn in een operatieteam. Eén fout kan grote gevolgen hebben, en vertrouwen op het team is essentieel. Bij de transferverpleegkundige zag ik hoe zorg over verschillende afdelingen en met verschillende zorginstellingen goed gecoördineerd moet worden, waarbij elke afdeling op de juiste manier met elkaar moet communiceren. De zorg is een drukke sector en die druk komt bij elke rol van zorgverlening anders naar voren.
Deze ervaringen benadrukten het belang van verpleegkundig leiderschap. Als verpleegkundige moet je in staat zijn om beslissingen te nemen, verantwoordelijkheden te verdelen en samen te werken met verschillende disciplines. Het is ook belangrijk om een actieve rol te spelen in het verbeteren van zorgprocessen. Verpleegkundig leiderschap gaat over het erkennen van deze rol en het voortdurend ontwikkelen van nieuwe vaardigheden om de zorg te verbeteren. Je kunt geen goede leider zijn als je niet eerst een goede student kunt zijn. Het is namelijk één ding om informatie over te brengen of aan te leren, maar dan moet je allereerst zelf de stof goed beheersen en begrijpen. En dat doe je door nieuwe dingen te leren, jezelf aan te scherpen en te herhalen. Dit komt ook overeen met de visie van LLL waarin verpleegkundigen blijven investeren in hun eigen ontwikkeling en die van anderen (FMTgezondheidszorg, 2023).
Deskundigheid bevorderende activiteiten
De keuzes voor mijn interne workshops en externe activiteiten zijn gebaseerd op het zelfassessment, waarbij ik mijn sterke punten, ontwikkelpunten en leerstijl in kaart heb gebracht.
Duurzame Zorg: Om mijn organisatorische vaardigheden en inzicht in toekomstgerichte zorg te verbeteren
Farmacologie: Om mijn theoretische kennis te versterken en te testen in de praktijk
Meeloopdagen (OK en transferverpleegkundige): Om mijn professionele netwerk uit te breiden en nieuwe perspectieven op zorgprocessen te krijgen, wat essentieel is voor mijn ontwikkeling als verpleegkundig leider
Workshop Wondzorg: Praktische Diepgang en Interactief Leren
Tijdens de workshop wondzorg werd ik ondergedompeld in de wereld van wondverzorging. We behandelden verschillende soorten wonden, zoals decubitus, chirurgische wonden en brandwonden, en de vele materialen die worden gebruikt om ze te behandelen. Het was eerlijk gezegd overweldigend om te zien hoeveel verschillende materialen er zijn, elk met hun eigen toepassing en functie. Het heeft me wel laten inzien hoe belangrijk het is om altijd up-to-date te blijven over de nieuwste ontwikkelingen, omdat je in de praktijk soms geconfronteerd wordt met een wond waarvoor nog geen wondplan is opgesteld.
Wat deze workshop extra interessant maakte, was de interactieve manier van leren. We werkten samen met medestudenten aan een praktijkcasus waarbij we een wondplan moesten opstellen. Dit hands-on aspect zorgde ervoor dat ik de theorie direct kon toepassen. Ik besefte hoe belangrijk het is om zelfstandig te kunnen handelen wanneer er bijvoorbeeld nog geen wondverpleegkundige betrokken is. Door samen te werken en onze kennis te bundelen, kwamen we tot een goed plan voor de behandeling van de wond. Het heeft me laten inzien hoe belangrijk samenwerking is in ons vak en hoe verpleegkundig leiderschap hierin een cruciale rol speelt, vooral in het begeleiden en coördineren van wondzorg.
Workshop Duurzame Verpleegkundige: Bewustwording van Duurzaamheid in de Zorg
De workshop over duurzame verpleegkunde gaf me een compleet nieuw inzicht in de impact die de zorg heeft op het milieu. Deze workshop koos ik omdat ik me realiseerde dat ik nog weinig bezig was met duurzaamheid in mijn werk. Op school leerden we al over de verschillende niveaus van zorg: micro, meso en macro. Op het micro- en mesoniveau voelde ik me comfortabel, maar ik besefte dat ik op macroniveau nog te weinig aandacht schonk aan duurzaamheid.
In deze workshop werden we geconfronteerd met de negatieve effecten die de zorg onbedoeld heeft op het milieu, zoals de hoeveelheid afval die dagelijks in ziekenhuizen wordt geproduceerd. Het was een echte eye-opener en de eerste stap naar bewustwording. Tijdens de fysieke les gingen we dieper in op concrete maatregelen die we als verpleegkundigen kunnen nemen. Daarna kregen we de opdracht om een verbeterplan op te stellen voor de instelling waar ik stage liep, gericht op duurzaamheid. Dit bracht me verder in mijn ontwikkeling als verpleegkundig leider, omdat ik met het plan ook mijn collega's kon motiveren om bewustere keuzes te maken en samen te werken aan een duurzamere zorgpraktijk.
Workshop Farmacologie: Het Belang van Kennis over Medicatie
De workshop farmacologie vond ik vooral belangrijk omdat ik in mijn werk en stage veel medicijnen uitdeel, maar niet altijd precies weet waarvoor ze dienen of hoe ze werken. Als verpleegkundige is het cruciaal om patiënten goede voorlichting te kunnen geven over hun medicatie. De lessen waren erg theoretisch en best intens, maar de docent maakte het interactief, waardoor het beter bleef hangen.
We behandelden de basisprincipes van farmacokinetiek en farmacodynamiek, maar ook de bijwerkingen en interacties van medicijnen. Het gaf me meer vertrouwen in mijn dagelijkse werkzaamheden, omdat ik nu beter begrijp waarom patiënten bepaalde medicatie krijgen voorgeschreven en wat de mogelijke risico's zijn. Dit versterkte mijn rol als verpleegkundig leider, omdat ik beter in staat ben om patiënten van de juiste informatie te voorzien en bij te dragen aan hun gezondheid.
Externe Activiteit: Dagje Meelopen met de Anesthesist
Het was fascinerend om te zien hoe kennis van farmacologie dagelijks in de praktijk wordt gebracht. De anesthesist gebruikte regelmatig medicatie om patiënten in slaap te brengen en hun pijn te beheersen tijdens operaties, en het was duidelijk dat hij op veel protocollen en elektronische dossiers moest vertrouwen. Wat me opviel, was dat er bij anesthesie weinig tot geen vertrouwensband met de patiënt is; de anesthesist ziet de patiënt vaak pas op de dag van de ingreep.
Dit verschilt sterk van mijn rol als verpleegkundige, waar je vaak veel nauwer samenwerkt met de patiënt en meer gericht bent op het opbouwen van een vertrouwensrelatie. Toch liet deze ervaring me zien hoe belangrijk teamwork is in de operatiekamer en hoe elk teamlid zijn rol moet spelen om de patiënt veilig door de operatie te begeleiden. Ook hier zag ik hoe cruciaal verpleegkundig leiderschap is, vooral in situaties waarin snel en nauwkeurig moet worden gehandeld.
Externe Activiteit: Dagje Meelopen met de Transferverpleegkundige
De dag die ik meemaakte met de transferverpleegkundige was een van de meest inspirerende activiteiten. De transferverpleegkundige speelt een centrale rol in de overgang van patiënten tussen verschillende zorginstellingen of afdelingen. Ik vond het geweldig hoe dynamisch deze functie is en het heeft me zelfs aan het denken gezet om deze richting op te gaan na mijn opleiding. Het werk van de transferverpleegkundige is vergelijkbaar met dat van een wijkverpleegkundige, maar speelt zich af in een andere setting.
Wat me vooral opviel, was hoeveel flexibiliteit en leiderschap nodig is in deze rol. De transferverpleegkundige moet snel kunnen schakelen, veel zelfstandigheid tonen, en goed communiceren met verschillende zorgverleners en instanties. Deze ervaring heeft mijn kijk op verpleegkundig leiderschap verder verdiept, omdat je als transferverpleegkundige vaak beslissingen neemt die grote impact hebben op het vervolgtraject van de patiënt.
Verband Tussen Leven Lang Leren en Verpleegkundig Leiderschap
Al deze activiteiten hebben me doen beseffen dat leven lang leren essentieel is in de zorg. De zorg verandert constant, met nieuwe technologieën, behandelmethoden en inzichten. Als verpleegkundige is het belangrijk om voortdurend te blijven leren en jezelf te ontwikkelen. Dit is niet alleen van invloed op je eigen professionele groei, maar ook op je vermogen om leiding te geven aan anderen.
Verpleegkundig leiderschap gaat niet alleen over het aansturen van een team, maar ook over verantwoordelijkheid nemen voor de kwaliteit van zorg en continu blijven reflecteren op je eigen handelen. Door de workshops en externe activiteiten die ik heb gevolgd, heb ik mijn leiderschapsvaardigheden versterkt, zowel op micro- als mesoniveau. Ik heb geleerd hoe ik de zorg duurzaam kan maken, hoe ik mijn kennis van medicatie kan gebruiken om patiënten beter voor te lichten, en hoe ik als transferverpleegkundige een sleutelrol kan spelen in het zorgproces.
De combinatie van leven lang leren en verpleegkundig leiderschap stelt me in staat om een betere zorgverlener te zijn, niet alleen voor mijn patiënten, maar ook als mentor voor mijn (toekomstige)collega's. Deze ervaringen hebben me geholpen om mijn toekomst in de zorg vorm te geven en de weg te vinden naar een rol waarin ik anderen kan inspireren en motiveren om hetzelfde te doen.